expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

poniedziałek, 14 stycznia 2013

Chleb gryczany


To mój pierwszy chleb, jaki upiekłam wykorzystując mąkę gryczaną. Nie wiedziałam czego się spodziewać, dlatego zrobiłam go pół na pól z mąką pszenną. Chlebek wyszedł bardzo smaczny, lekko zbity i bardzo sycący. W sam raz na zdrowe, treściwe śniadanie :)

Składniki:
  • 400 g mąki gryczanej (u mnie 200 g mąki gryczanej i 200 g mąki pszennej)
  • łyżka miodu gryczanego
  • łyżeczka suszonych drożdży instant
  • łyżeczka soli
  • 250 ml letniej wody
Mąkę połączyć z drożdżami, solą i miodem. Stopniowo dodając letnią wodę wyrobić ciasto na chleb. Wyrabiać ok 5 minut. Zagniecione ciasto przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia, na ok 1 godzinę. Po tym czasie uformować z ciasta podłużny bochenek, przykryć ściereczką i odstawić na kolejne pół godziny. Na wierzchu chleba zrobić ostrym nożem nacięcia. Wstawić do nagrzanego do temperatury 220 stopni piekarnika na ok. 30 minut. (ja upiekłam chleb w małej keksówce wyłożonej pergaminem). 
Smacznego :) 

Źródło: Smakowity chleb

5 komentarzy:

  1. różne mąki u mnie były, ale gryczanej jeszcze nie, muszę spróbować, choć nie bardzo wiem, czy ją tu u mnie dostanę

    OdpowiedzUsuń
  2. Upiekłam chlebek. Ściśle trzymałam się przepisu, a mimo to wyszedł zakalec. Dlaczego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może za krótko wyrastał, po pierwszym wyrastaniu ciasto powinno podwoić objętość, następnie po krótkim wyrabianiu ciasto powinno ponownie urosnąć. Jeśli w mieszkaniu jest chłodno, ciasto może wyrastać dłużej. Chlebki na drożdżach mogą wyjść nieco zbite.

      Usuń
  3. No niestety, nie wyrósł. Roiłam krok po kroku, dokładnie jak opisałaś, wyszedł piękny zakalec :/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz :) Zapraszam ponownie!!
Anonimie proszę podpisz się :)

EUROPA NA WIDELCU